onsdag 13. mai 2015

Digitale læremidler

Både læremiddelutviklere og skoleeiere er involvert i prosessen med å skape en ordning som stimulerer til god bruk av digitale læremidler. For å kvalitetssikre jobben med innkjøp av læremidler har Udir utviklet en digital. Mål for satsingen er å bidra til at elever får kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning, programmering og tilgang til gode digitale læremidler. Hva er den teknologiske skolesekken?


NDLA sin visjon er å lage gode, åpne digitale læremidler for alle fag i videregående opplæring og støtte opp om elever og lærere i aktivt og deltakende læringsarbeid.

Digitale produkter for skolen kommer i mange former, og som en felles betegnelse kaller vi ofte alt sammen for digitale læremidler. Stadig flere skoler tar i større grad i bruk digitale læremidler , både for undervisning i klasserom, til selvstendig læring og for elever med spesielle behov. Derfor gir vi nå tilskudd på millioner kroner til kommunene for innkjøp av digitale læremidler til elever og skolene, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).


Digitalisering i skolen handler om at elevene skal lære mer og lære bedre. Da er gode og kreative digitale læremidler viktige, sier Sanner. Digitale læremidler kan også brukes for elever som har behov for tilrettelegging, som verktøy for elever med funksjonsnedsettelser, har nedsatt hørsel eller syn. Det skal være gratis for elevene å bruke slike læremidler.


I tillegg er det et krav om at digitale plattformer og læremidler til bruk i undervisningen skal være universelt.

Forskerne ser også en tendens til at innkjøp av digitale læremidler flytter innflytelse mellom ulike nivåer, der skoleeiere vedtar innkjøp av lisenser i større skala innenfor den enkelte kommune og at gruppen med faglærere har mindre innflytelse over slike valg av digitale læremidler. Omfanget av digitale læremidler til skole og utdanning fortsetter å vokse. De aller fleste norske forlag har de siste årene laget digitale tilleggsressurser til sine respektive læreverk.


Det finnes også en rekke selvstendige produsenter på markedet som har utviklet digitale læremidler til bruk i barnehager, grunnskoler og videregående. I grunnopplæringen utgjør digitale læremidler under prosent av omsetningen i Norge, mot prosent i Danmark. Kvaliteten på NDLA er ikke god nok til å fungere som et alternativ til tradisjonelle læremidler. Regjeringen har varslet færre kompetansemål når læreplanene nå skal revideres. Kvalitetskriterier for digitale læringsressurser (Senter for IKT i utdanningen) Les mer om Infojakten her.


Oppsummering digitale læremidler. Selv om hovedpensum som regel er fysiske bøker, er inntrykket vårt at digitale læremidler har en sentral plass hos institusjonene, og vil få større plass fremover. Særlig vil de store norske forlagenes satsing på å lage epub3-versjoner av alle nye og de fleste eksisterende lærebøker bli viktig. Fremtidens vinnere vil være de utdannelseinstitusjonene som best klarer å lage nye nettbaserte studier som kombinerer bruken av de ovennevnte digitale læremidler på en best måte, sett fra studentens side. Norges ledende e-læringsportal innen merkantil fag.


Vi ønsker en nasjonal ordning for digitale læremidler som stimulerer kommunesektoren til innkjøp av digitale læremidler. Ordningen skal øke innovasjon og utvikling i et åpent og mangfoldig marked. Benestad gå råd om å se til den danske statlige ordningen.


Læringsteknologi og skolene står i et skjæringspunkt mellom tradisjonelle læremidler og nye, digitale læremidler.

Utfordringene er mange. Alt fra opphavsrett til personvern og kostnadsbilde. Dette skjæringspunktet vi befinner oss i innebærer også at lærer og elev må forholde seg til mange flater og teknologier. Basen har læremidler på bokmål og nynorsk. Læremidlene er søkbare etter nivå, spor og emner i læreplanen.


Du kan også velge mellom digitale og papirbaserte læremidler. De fleste læremidlene er utgitt av forlag. I tillegg inneholder basen noen læremidler som er laget av Kompetanse Norge og andre.


Parallell Få det digitale økosystemet i skolen til å fungere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg