tirsdag 8. desember 2015

Billig mat for studenter

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Vi får mange henvendelser om mat for studenter , hybelmat, billig middag og så videre. Her har vi samlet svar på de vanligste spørsmålene.


Studenter stryker i kosthold - Men sunn mat trenger verken å være dyrt eller ta lang ti sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede AS.

Ukemeny: Spennende retter for hele uken! Syv retter med inspirasjon fra alle verdens hjørner. Proteinpulver er en billig , praktisk og god kilde til protein, men mye annet kan du velge å få fra kostholdet.


Har du forslag til billig og lettvindt mat for oss som ikke har så veldig høyt matbudsjett? Del gjerne dine tips, oppskrifter osv her. Jeg har vært student i tre år nå og har gått gjennom en reise kostholdsmessig som de aller fleste studenter nok vil kjenne seg igjen i. Ved å spise pizza og andre dårlige matvarer hver eneste dag de første semestrene finner man ut at kroppen etter hvert har et akutt behov for å få i seg litt ordentlig mat.


God planlegging Skriv gjerne handleliste og ikke handle når du er sulten.

Hva med å kutte litt ned på godteri, potetgull, kjeks og annet. Sats mer på mat med næringsstoffer kroppen har behov for. Kjøp store pakninger med ris, pasta, linser og bønner. Til tross for at Instagram-suksessen har ført til bok og flere sponsoravtaler, har hun fortsatt det samme matbudsjettet som da hun var såkalt fattig student.


Fyll opp kjøkkenskapet. Thorsens beste tips til studenter , er å fylle opp kjøkkenskapet med basisvarer. Ukesmeny for studenter : Lag mat sammen – det er hyggelig og gøy. Høgskolen i Telemark, avd. Billig mat er alltid populært.


Jeg har tidligere skrevet om hvordan du kan lage middag til to for kroner - og en ukemeny på lavbudsjett. Nå gav jeg meg selv følgende utfordring: Lag syv middager til fire personer for 5kroner. Det er til og med ganske enkelt om man foretar noen enkle grep. Finn laveste nettpris her. Jeg kjenner mange som ofte dropper middag fordi det er kjedelig å lage mat alene, men når man gjør det sammen blir det mye hyggeligere.


Studiehverdagen kan være hektisk, men selv om jeg har mye å gjøre finner jeg alltid tid til å spise sammen med noen et par ganger i uka. Vi kaster alt for mye mat. Husk at helt vanlig mat er bra nok!

Med vanlig mat menes hovedsakelig det som er nevnt i myndighetenes kostråd. Spis mye frukt og grønt, grove kornprodukter og belgvekster. Spis nøtter og fisk, melk og meieriprodukter og noe kjøtt. Spiser du som en konge i begynnelsen vil du måtte leve på spagetti og ketchup de siste dagene.


Egg holder seg også veldig godt (selvom datoen sier noe annet) i kjøleskap. Kan brukes til omelett, pytt i panne, bakverk, speilegg og mye mer. Jupp, fortsatt billig og bra mat , som holder seg bra og kan brukes til alt.


Kjøper du fullkornsris og -pasta får du mer mineraler og fiber. Jeg trenger hjelp til å finne sunn, god og billig mat som metter, sier Sindre Viken Holsen (år) fra Førde. Han studerer fysisk aktivitet og.


Tips til eksamensklare studenter. Mange studenter er nå inne i en lang eksamensperiode. Tvert imot er mange av mine yndlingsretter veldig billige. Er det for eksempel noen grunn til å sutre over lasagne og løksuppe?


Og tenk på pizza: Det kan være så billig det bare vil. Er jeg den første som sier at pizza er like billig som det er godt? Festmat er det uansett. Massevis av sunn mat er billig og krever minimalt med forberedelser. Jeg blir trist av å lese denne tråden.


Fuck lånekassa som ikke klarer å punge ut med et mer anstendig beløp. Vel, det er vel egentlig politikerne som burde hatt nakkeskudd istedet. När jag studerade var inte budgeten speciellt stor. Dette er en thaisuppe der jeg jukser med en ferdig krydderblanding. Jeg er ikke akkurat en ekspert på å lage asiatisk mat , så dette er en enkel versjon for nybegynnere.


Med spicy kjøttboller av kylling, risnudler og wok grønnsaker blir det en god og mettende suppe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg