torsdag 18. september 2014

Gipsad fot

Så ja, inte så konstigt att han haft så ont. Vi körde förbi Apoteket och hämtade ut mediciner och sedan dess, lördag kväll, så ligger han med gipsad fot och äter starka tabletter för att dämpa smärtan i revbenet. Detta är förklaringen till min frånvaro. Jag fick en spricka i fotknölen för några vintrar sedan (halkade och satte mig på foten).


Foten var gipsad i sex veckor efter det. Inte förrän gipset var borttaget började jag stödja på foten och de första stegen resulterade nästan i att jag svimmade av smärta Fick sätta mig på en stol och vila efter att ha gått de första meterna.

Om du har fått ett vanligt kalkgips. Därefter tål gipset fullt med kryckor. Hur mycket du får lov att belasta ordineras av din läkare. Du kan säga till om gipset hindrar rörelser i fingrar eller tår. Du ska kunna röra på tårna när du har ett gipsat ben eller fot , och röra på fingrarna när du har en gipsad arm eller handled.


Ibland kan en liten bit av gipset behöva klippas av. Kontakta sjukhuset om du kommer hem och upptäcker att du inte kan röra dina fingrar eller. Ja då var man gipsad för veckor brutit foten!

Och jag som inte ens har hunnit ställa undan kryckorna sedan sist! Ayla skadade sin vänstra fot på truppgymnastiken i slutet av mars och fick då ha foten gipsad. How to get rid of muscle knots in your neck, traps, shoulders, and back - Duration: 15:23. Kryckor är ett bra hjälpmedel för att avlasta foten , få bättre balans och ibland när man inte kan eller får belasta på foten ett måste för att ta sig fram.


Alla utom Storan som hade gipsad fot och gick på kryckor. Hej magistern”, sa vi i glad kör när han stegade in genom dörren. Fröken såg förväntansfull ut. Bästa ortopeden i landet fixar gips på en stövel till sommarteatern. Bara några timmar senare låg hon på operationsbordet och fick foten reponerad och gipsad.


Både hon och maken fick ett dubbelrum på sjukhuset ett par dagar och sedan fick de åka tillbaka till hotellet. Men inte till samma, den där trappan klarade inte Eva-Brita att gå i. Sådana fenomen normaliseras efter en kort tid. Det beror på att musklerna inte har använts under den tid kroppsdelen varit gipsad. Smart och stabil design av hög kvalité. Kan användas många gånger om!


En fråga främst till killar. Jag blev påkörd i halkan och har en gipsad fot och jag får hoppa på kryckor i flera veckor. Ger det ett dåligt första intryck?

ISI Duschskydd är ett vattentätt skydd för att hålla arm- och benskador torra när du duschar. Skyddar vid brännskador, bandage, gips, bensår, sår, eksem och. Så har du tillgång till en aut så är de ju ett plus.


Jag provade aldrig att köra manuell under dom månaderna jag va gipsad men jag kan tänka mig att de är ganska drygt. Som du sa, inte så skoj att sitta hemma bara för att man är gipsad ! Kan jag resa med en gipsad kroppsdel? Första gången jag var gipsad (spräckt fotled) så använde jag inte foten alls under gipstiden, och hela benet var förtvinat, det kunde omöjligt bära mig. Jag började göra tåhävningar, först med den hela foten, och lät den gipsade bara följa me men allteftersom veckorna gick lade jag över mer och mer vikt på den. Gipstider vid frakturer och luxationer, ungefärlig läkningstid och olika förband beskrivs översiktligt.


Skrivet av: jolanta: Har ni några erfarenhet om bengipsning?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg